E-Sözlük

Yeniden Yapılandırma Kurulu
Tarım satış kooperatif ve birliklerinin yeniden yapılandırılması, ticari yaşamın gereklerini gözeterek ekonomik etkinlik ve verimlilik ilkeleri çerçevesinde faaliyetlerini sürdürebilir, mali açıdan özerk bir yapıya kavuşturulabilmesi ve bu amaçla alınması gereken tedbirlerin belirlenmesi konularında çalışma, inceleme ve önerilerde bulunmak üzere kurulan ve 01 Haziran 2000 tarihli ve 4572 sayılı Tarım Satış Kooperatif ve Birlikleri Hakkında Kanunun Geçici 1 inci maddesinin (D) bendi gereğince Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan ve 19 Aralık 2001 tarih ve 24615 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yönetmelikte çalışma usul ve esasları belirlenen kurulu ifade etmektedir.
Yönetici

5411 Sayılı Kanunda: Yönetim kurulu başkan ve üyeleri, denetim komitesi başkan ve üyeleri, kredi komitesi başkan ve üyeleri, genel müdür, genel müdür yardımcıları, bölge müdürleri, şube müdürleri, genel müdürlük merkez teşkilatında yer alan bölüm, kısım, grup ve bunlara eşdeğer isimler altında faaliyet gösteren birimlerin yöneticileridir.

 

Mülga 4389 Sayılı Kanunda: Bir bankanın yönetim kurulu ve kredi komitesi başkan ve üyeleri ile genel müdür, genel müdür yardımcıları ve imzaları bankayı ilzam eden memurlarıdır.

3182 Sayılı Kanunun 538 sayılı KHK ile Değişik 65. Maddesi

Fonun kuruluş, görev ve yetkilerini düzenlemektedir. Bankacılıkta güven ve istikrarı korumak ve bankaların mali bünyelerini güçlendirmek, gerektiğinde yeniden yapılandırmak ve bankalardaki tasarruf mevduatını sigorta etmek amacıyla kurulan Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna, 64 üncü maddeye göre yönetimi kendisine tevdi edilen banka ile ilgili olarak tevdi tarihi itibariyle düzenlenecek bilançoyu esas almak suretiyle;
 

a) Sigorta kapsamında bulunan mevduat tutarını aşmamak ve sermayenin asgari % 51’ine sahip olmak kaydıyla bankanın zararlarını devralmak,
 

b) Sermayenin asgari % 51’ine sahip olduğu,
 

i) Bankanın yönetim ve denetim kurullarını değiştirmek, riskli alacaklarını, iştirak paylarını, menkul ve menkul sayılabilecek değerlerini ve gayrimenkullerini nakden veya vadeli olarak devralmak ve sermayesini arttırmak veya azaltmak da dahil bankanın yeniden yapılandırılmasına yönelik tüm tedbirleri almak,
   

ii) Bankayı yönetimi kendisine tevdi edilen başka bir bankaya devretmek veya böyle bir bankayla birleştirmek,
   

c) İktisap ettiği her türlü menkul, gayrimenkul, iştirak ve alacaklar ile üstlendiği taahhütleri ticari usuller çerçevesinde nakde dönüştürme, tahsil ve ödemeye yönelik vade uzatma, bonifikasyon, uzlaşma, takas, teminata bağlamak gibi tedbirleri almak veya bu amaçla veya iktisap ettiği banka hisse senetlerinin satışı amacıyla bankanın devredilen aktif ve pasifini garanti etmek, mevduat sahipleri dahil banka alacaklılarının alacaklarına karşılık kısmen veya tamamen hisse senedi vermek,
   

d) Yukarıdaki tedbirlere rağmen mali bünyesi güçlendirilemediği takdirde veya banka zararının sigorta edilmiş bulunan mevduat tutarını aşması halinde banka hakkında 68 inci maddenin uygulanmasını Bakanlıktan talep etmek,
hususlarında yetki veren bir düzenlemedir. 
   

(a) bendi çerçevesinde yapılacak ödemelere tekabül eden tutarlar karşılığını temsil eden hisse senetlerinin mülkiyeti başka bir işleme gerek kalmaksızın Fon’a intikal eder. Bu takdirde, ortakların payları Fon’a devredilen hisseler oranında azaltılır.
   

     Fon tarafından devralınan varlıklar veya üstlenilen yükümlülüklerle ilgili olarak devreden bankanın üçüncü şahıslara karşı sahip olduğu bütün haklar, devir işlemi ile başka bir hukuki işleme gerek kalmaksızın Fon’a intikal eder.
  

     Fona intikal eden varlıklar ile teminatların Fon adına kaydı veya tescili işlemleri ilgili mercilerce Fonun talebi üzerine ayrıca bir işleme gerek duyulmaksızın yapılır.
      

     Yukarıdaki fıkralar gereğince yapılacak sermaye artırımı veya azaltılması, hisselerin devredilmesi veya bankanın birleştirilmesi işlemleri Türk Ticaret Kanunu hükümlerine tabi olmaksızın tescil edilir.

ICSID (International Center For Settlement of Investment Disputes - Uluslararası Yatırım Uyuşmazlıkları Çözümü Merkezi)
Yatırım uyuşmazlıkları ile ilgili olarak Dünya Bankası nezdinde kurulmuş uluslararası çözüm merkezidir. Merkezin amacı, bu merkeze üye devletler ile bu merkeze üye devlet  vatandaşları arasındaki yatırımlardan kaynaklanan uyuşmazlıkların uzlaştırma ve tahkim yolu ile çözümlenmesini sağlamaktır.
İbra Yazısı
Alacaklı ve borçlu arasındaki borç-alacak ilişkisinin sona erdiğini gösteren yazı.
Uncitral ( United Nations Commission on International Trade Law - Birleşmiş Milletler Uluslararası Ticaret Hukuku Komisyonu) :
Milletlerarası ticari ilişkilerle ilgili uyuşmazlıkların giderilmesinde Birleşmiş Milletler Ticaret Hukuku Komisyonu tarafından hazırlanan Tahkim Kurallarının uygulanacağının sözleşmede taraflarca kararlaştırılmış olması halinde  söz konusu uyuşmazlığın bu kurallar kapsamında çözümlenmesidir.
4389 Sayılı kanunun 15/6 Maddesi:
Bu fıkra ile mevduat sigortasına ilişkin husular düzenlenmiştir. Buna gore; 

a) Sigortaya tabi olacak tasarruf mevduatının kapsamı, tutarı, sigorta priminin tarifesi ile tahsil zamanı, şekli ve diğer hususlar Kurulca belirlenir. Mevduat kabul eden bütün bankalar, kabul ettikleri tasarruf mevduatını bu kapsam ve şartlar dahilinde sigorta ettirmek zorundadır. 

b) Bir bankanın sermayesinin yüzde on ve daha fazlasına sahip ortakları ile yönetim kurulu veya müdürler kurulu başkan ve üyelerine, genel müdür ve yardımcılarına, kredi açmaya yetkili memurlarına, denetçilerine ve bunların ana, baba, eş ve çocuklarına ait o bankadaki tasarruf mevduatı sigortaya tabi değildir.

c) Bankalarca Fona ödenen primler kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider kabul edilir. 
 
4389 Sayılı kanunun 16/3 Maddesi
Bu fıkra kapsamında Fonun, bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izni kaldırılan bankalara ilişkin bazı özel yetkileri düzenlenmiştir. Bunlar;

a) Fon, yönetim ve denetimi kendisine intikal eden bankada mevduat sahipleri ile diğer alacaklıların haklarını korumaya yönelik tedbirleri alır. 

b) Bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izni kaldırılan bankanın 4389 sayılı Kanunun 17. maddesinde sayılan ilgililerinin mal, hak ve alacaklarına Fonun talebi üzerine mahkeme tarafından teminat şartı aranmaksızın  ihtiyati tedbir veya ihtiyati haciz konulabilir.

c) Bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izninin kaldırıldığı tarihten itibaren bankanın alacaklıları, alacaklarını temlik edemez veya bu sonucu doğurabilecek işlemleri yapamazlar. 

d) Fon, yönetim ve denetimi kendisine intikal eden bankadaki sigortalı mevduatı doğrudan veya ilan edeceği başka bir banka aracılığı ile ödeyerek, mevduat sahipleri yerine bankanın doğrudan doğruya iflasını ister. Bu görev ve yetki münhasıran Fona aittir. 
 
4389 Sayılı kanunun 16/4 Maddesi:
Bu fıkra kapsamında Fonun, bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izni kaldırılan bankaların iflasına karar verilmesi halinde, 

a) İflas masasına imtiyazlı alacaklı sıfatıyla iştirak etmesi, 

b) 4389 sayılı Kanunun uygulanması ile sınırlı olmak üzere 2004 sayılı Kanunda yazılı iflas dairesi ve alacaklılar toplantısı ile iflas idaresi görev ve yetkilerine de sahip olarak bankayı anılan Kanun hükümleri çerçevesinde tasfiye etmesi 

öngörülmüştür.
4389 Sayılı kanunun 16/9 Maddesi:
Bu fıkra kapsamında Fona, bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izni kaldırılan bankaların iflası halinde,

a) İflas idaresi sıfatıyla ve masanın menfaatine olduğu takdirde her türlü alacaklar bakımından tahkim, sulh, kabul ve feragat yetkilerini kullanma,

b) Müflise ait menkul ve gayrimenkullerin satışında 2004 sayılı Kanun ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümleri uygulamama 

yetkisi verilmiştir. 
Ege Bankİnter Bankİktisat BankasıEtibankToprak BankEgs BankYurt BankBank EkspresEs BankBank KapitalPamukbankDemir BankUlusal BankTürk Ticaret BankasıYaşar BankSite BankTariş BankKent BankSümer BankBayındır BankMarmara BankImpex BankKıbrıs Kredi BankasıTyt Bankİmar BankasıTmsf